Cerkiew Unicka w Hrubieszowie
(rys historyczno-architektoniczny)
Dawniej na Ziemi Hrubieszowskiej prawie w
każdej miejscowości istnała Cerkiew Unicka, w większości około roku
1875 przejmowane przez prawosławnych, a wierni zwani Unitami siłą "powracali
na łono Cerkwii Prawosławnej".
W mieście istniało dawniej trzy cerkwie greckokatolickie, oraz jedna na
przedmieściu Sławęcin. Zatrzymując się przy cerkwiach miejskich, to świątynia
parafialna znajdowała się za obecnym kościołem Św. Stanisława, następnie
zastąpiona przez istniejącą. Druga -filialna, p.w. Św. Krzyża-stała na
przeciwnej skarpie wąwozu (w miejscu budynku dawnego Ogniska Muzycznego),
której majątek po rozebraniu przekazano cerkwii w Bohorodycy (obecnie
Brodzicy), która została zburzona w 1938 roku jako cerkiew prawosławna. Trzecia cerkiew istniała na południe
od Cerkwii Mikulińskiej także przy Placu Staszica (w tym miejscu znajduje
się budynek dawnej szkoły powszechnej (przy dawnym rynku), p.w.
Wniebowzięcia NMP (po zajmowanym terenie można mniemać, że była to mała
cerkiewka).
Dziś w dawnej Unickiej Cerkwii p.w. Św. Mikołaja odprawiana jest
liturgia łacińska (rzymskokatolicka).Od roku 2001 opiekują się nią
OO.Bernardyni,a od 2002 istnieje Sanktuarium MB.Sokalskiej.
Pierwsza
cerkiew istniała na tym miejscu przed 1630 rokiem. W 1731 wzmiankowana jako
drewniana. Obecną wzniesiono w latach 1795—1828 wg projektu arch. Losy de
Losenau. Przed 1875 oddana wspólnocie prawosławnej. Remontowana 1910.
Rekoncyliowana 1918. Gruntownie odnowiona w roku 1953. Obecnie utrzymana w
stylu barokowo-klasycystycznym. W roku 1780 dobudowano od wschodu dzwonnicę.
W roku 1888 przerobiono ją na kaplicę łączą jej wnętrze z prezbiterium
cerkwii niewielką kruchtą.
Cerkiew
położona na cyplu płaskowzgórza, opadającego od północy stromą skarpą ku
dolinie rzeki Huczwy. Fronton zwrócona na południe. Otoczona starodrzewem. W
południowo – wschodnim narożu działki parterowy budynek plebani (obecnie
klasztoru). Od poł. – zach. wolnostojąca wieża, przy niej pamiątkowe krzyże.
Cerkiew
murowana, tynkowana. Bryła mocno rozczłonkowana. Korpus nawowy obszerniejszy
od półkoliście zamkniętego prezbiterium, poprzedzony kruchtą. Ściany wsparte
wydatnymi szkarpami (1910r.) Prezbiterium od zachodu wyposażone w
prostokątną zakrystię. Od wschodu piętrowa kaplica z parterową absydą od
północy. Dachy dwuspadowe z trójkątnymi szczytami. Nad zakrystią pulpitowy,
na absydach prezbiterium i kaplicy stożkowe. Więźba dachowa drewniana,
krokwiowa z wieszarami, pokryta blachą ocynkowaną. Nad prezbiterium skromna
sygnaturka z1953r.
Dwukondygnacyjną fasadę poprzedza parterowa kruchta prostokątna z otworami
drzwiowymi w każdej ścianie. Ściany rozczłonkowane parami pilastrów, na nich
wydatny gzyms, powyżej trójkątny szczyt. Wejście główne ujęte w
wyprofilowane w zaprawie murarskiej obramienie portalowe w formie arkady.
Analogicznie opracowane ściany boczne kruchty. Ponad dachem kruchty
pojedyncze pilastry dźwigające gzyms wieńczący. Pomiędzy pilastrami, na osi
fasady okno zamknięte półkoliście. W centrum trójkątnego szczytu płytka
nisza (dawniej istniał tu obraz Św. St. Kostki, zaś obecnie M.B. Sokalskiej). Boczne ściany nawy
oszkarpowane. Pomiędzy szkarpami półkoliste okna w profilowanych
obramieniach. Gzyms wieńczący analogiczny do frontowego. Fasada kaplicy
trójdzielna, ujęta w narożach pilastrami podwojonymi w kondygnacji
środkowej. W przyziemiu półkoliście zamknięte wejście w listwowym obramieniu
o ściętych narożach. Na osi górnej kondygnacji okno zamknięte łukiem
odcinkowym w listwowym obramieniu o identycznym wykroju. Na osi trójkątnego
szczytu nisza z malowanym wizerunkiem Maryi.
Wnętrze typu halowego, jednoprzestrzenne, trójprzęsłowe. Nawa prostokątna,
prezbiterium wydzielone łukiem tęczowym, węższe i niższe od nawy, zamknięte
półkoliście. Ściany rozczłonkowane pilastrami podtrzymującymi wydatny
gzyms, w nawie między pilastrami wnęki zamknięte łukiem koszowym. Sklepienia
kolebkowo-krzyżowe na gurtach. Chór muzyczny murowany, trójdzielny, wsparty
na arkadowych filarach. W niszach nawy i ścianach prezbiterium polichromie
ze scenami z życia Chrystusa. Wiele elementów dekoracyjnych roślinnych i
geometrycznych, żywa kolorystyka. Okna typu witrażowego z kolorowymi
szybkami. Dwoje drzwi ze starymi okuciami.
W wyposażeniu
trzy ołtarze drewniane typu architektonicznego dziewiętnastowieczne, ławy
w nawie, nowe konfesjonały. Dawniej istniała również ambona oraz stalle
(obecnie usunięte w czasie remontu w 2002r).
Ołtarz główny kolumnowy, neoklasycystyczny, drewniany ze złoconym detalem
snycerskim. Głęboka nisza retabulum flankowana parami kolumn dźwigających
belkowanie gierowanego gzymsu. Nad kolumnami pary stylizowanych wazonów.. Na
antepedium i skrzyniach podstawy olistwowane płyciny prostokątne z motywem
wieńca. W niszy ołtarzowej dawniej umieszczony był obraz olejny na płótnie
ze sceną Komunii św. Stanisława, a obecnie Cudowny Wizerunek Matki Bożej
Sokalskiej. . Na tabernaculum złocona płaskorzeźba z motywem Pelikana.
Całość nastawy kulisowo wysunięta równolegle do lica półkolistej ściany
absydy, Za kolumnadą wąskie przejście. Dwa ołtarze boczne ustawione
symetrycznie przy ścianach pod łukiem tęczowym. Neobarokowe, drewniane, z
elementami złoconej snycerki. Prostokątne pola obrazowe flankowane
pojedynczymi kolumnami, gzyms rozczłonkowany, fantazyjnie gięty, zwieńczenie
zakończone łukiem wklęsło – wypukłym. Antepedia wyposażone w złocone
emblematy. Nad obrazami hierogramy Jezusa i Maryi. W partiach zwieńczeń
złocone glorie...
"HRUBIESZOWSCY UNICI"
Po Unii Brzeskiej w roku 1596 hrubieszowscy parafianie
obrządku wschodniego zostali włączeni do nowo utworzonego Kościoła
Greckokatolickiego, który uznając zwierzchność Rzymu zachowywał swoje
obrządki.
Pierwszą budowlą murowaną była właśnie unicka
cerkiew tzw. ,,Uspieńska’’ (czyli Wniebowzięcia NMP) ufundowana przez króla
polskiego Zygmunta III Wazę. Cerkiew ta służyła Rusinom (Nie mylić z
Rosjanami) zamieszkującymi Hrubieszów i okoliczne wioski. Według Antoniego
Wiatrowskiego w Hrubieszowie istniały trzy cerkwie obrządku wschodniego.
Wszystkie te świątynie podlegały Unii Brzeskiej, gdyż w źródłach
historycznych nie znajdujemy śladów cerkwi prawosławnych aż do czasu
rozwiązania Unii w roku 1875, gdy car siłą zmuszał unitów do przejścia na
prawosławie. Biorąc pod uwagę lokalizację cerkwi, znajdowały się one w
płn.-wsch. części miasta. W miejscu dzisiejszego
(dawnego) Ogniska Muzycznego
znajdowała się cerkiew p.w. św. Krzyża. Była to mała świątynia filialna
przeniesiona w roku 1827 do Brodzicy. Drugą świątynią była cerkiew
Wniebowzięcia NMP, o której wcześniej wspominałem. Znajdowała się ona przy
Placu Staszica na zachód od dzisiejszego kościoła św. Stanisława Kostki.
Uległa ona pożarowi w roku 1736 i nie została ponownie odbudowana. Świątynią
parafialną była cerkiew p.w. św. Mikołaja
(dziś kościół św. Stanisława Kostki (Sanktuarium MB.
Sokalskiej)) wybudowana w latach 1795 – 1828. Cerkiew św.
Mikołaja stała w tym miejscu wcześniej, jeszcze za czasów
Zygmunta I Starego. Był to budynek drewniany, który ulegał
częstym pożarom, a co gorsza, cerkiew ta usytuowana była bardziej w
stronę północną i groziła zawaleniem, gdyż skarpa ciągle osuwała
się do Huczwy. Jeszcze w czasie wojen napoleońskich służyła owa
świątynia jako arsenał, a w czasie późniejszym została
rozebrana. W jej miejscu znajduje się zabytkowy krzyż z kwarcytu. Przy
cerkwi tej Jan III Sobieski ufundował szpital, który nie dotrwał
do naszych czasów. Jedyną pozostałą w Hrubieszowie świątynią
greckokatolicką jest wyżej wymieniony kościół św. Stanisława. Są
tu stylizowane na sztukę romańską absydy, kaplica (dawniej) św. Marii
Goretti w dawnej dzwonnicy oraz pseudogotyckie przypory. Grekokatolicy
modlili się tu do 1875 roku, gdyż po zniesieniu Unii Brzeskiej
świątynię przejęła parafia prawosławna, a w roku 1918 rzymskokatolicka.
Pamiątkami po unitach są zabytkowa ikona z cerkwi św. Krzyża wisząca
(do remontu w 2002r wisiała sukienka z kopią tej ikony.Ikona do dziś
znajduje się za obrazem Św. Józefa w ołtarzu bocznym) pod
chórem w kościele św. Stanisława oraz krzyż, o którym
wcześniej wspominałem (za kościołem).
Grekokatolicki dekanat hrubieszowski podległy biskupowi chełmskiemu dzielił
się na 18 parafii: Chyżowice,
Czerniczyn z filią w Masłomęczu, Gródek
Nadbużny, Gołębie, Hostynne, Hrubieszów, Kryłów z filią w Prehoryłem,
Mircze,
Modryń, Mołodiatycze, Nieledew, Pawłowice, Peresłowice z filiami w
Bohutyczach i Gdeszynie, Podchorce z filią w Gozdowie, Ślipcze z filiami w
Czumowie i Mienianach, Szychowice z filią w Małkowie,
Terebiń i Werbkowice.
W regionie jedyną zachowaną z wyposażeniem cerkwią greckokatolicką jest
cerkiew św.Mikołaja w Horodle wzniesiona na miejscu poprzednich w 1932 roku.
Służy ona rzymskokatolikom jako kościół filialny. Kościół greckokatolicki od
roku 1875 do czasów międzywojennych był programowo niszczony przez władze
carskie. W latach 1918 – 1945 powoli powstawał, lecz system totalitarny
zadawał mu ciosy, które nie pozwoliły mu rozwijać się. Nasi bracia – unici –
znaleźli schronienie w kościele katolickim. Wielu z mieszkańców Ziemi
Hrubieszowskiej nie zdaje nawet sobie sprawy z tego, iż jego przodkowie byli
unitami. Dziś w dobie ekumenizmu, każdy z nas musi zrozumieć, iż historia
,,... opornych unitów na ziemi Staszica...’’ jest także jego historią, gdyż
jest to historia ludzi, którzy za swoją wiarę i wierność Rzeczypospolitej
cierpieli wiele krzywd od kozaków w czasie rebelii Chmielnickiego, a
następnie z rąk carskich. To jest historia patriotów zsyłanych na Syberię,
mordowanych i bitych kozackimi nahajkami... Dziś ci męczennicy wiary w
Chrystusa odeszli do wieczności, a nam pozostawili swój przykład, jak
szanować wiarę ojców i być wiernym ojczyźnie. Niech ich pamięć trwa !
Tomasz
Sobczuk
( "Kurier Uczniowski" Nr 2 I 2000r. Wyd. ZSE
Hrubieszów z późniejszymi poprawkami autora )
|
|